Już od 15 lat skutecznie naprawiamy elektronikę samochodową

+48 504 102 103 +48 505 190 713 Pn-Sb godz. 08.00 - 21.00

Jak wymontować sterownik pompy bez wyciągania pompy?

zdemontowany sterownik pompy wtryskowej do Opla fot

„zdemontowany sterownik pompy wtryskowej”

Film: Demontaż sterownika pompy wtryskowej Bosch vp44 na przykładzie Opla Astry 2.0 dtl (dti)

W przypadku silnika o pojemności 2.2 dti dtl pompa wygląda tak samo i tak samo się ją wyciąga jak w silniku dwulitrowym. Jako specjaliści w tej dziedzinie doradzamy remont całej pompy wtryskowej nie tylko wzmocnienie sterownika pompy. Natomiast z względów na koszt naprawy wielu klientów decyduje się na wzmocnienie sterownika bez regeneracji pompy. Dlatego w przypadku gdy pojawia się konieczność demontażu samego tylko sterownika pompy to ten film ci pomoże!

Szczególna uwagę przy rozkręcaniu pompy należy zwrócić na czujnik obrotów pompy gdyż można go łatwo uszkodzić przy ściąganiu sterownika z pompy. Czujnik ten umieszczony jest na tasiemce w której znajdują się ścieżki elektryczne i gdy przerwiemy tę taśmę to pojawi się konieczność zakupu nowego czujnika obrotów. Aby tego uniknąć należy delikatnie podważyć śrubokrętem sterownik a w żadnym przypadku nie należy sterownika szarpać bo prawie na pewno uszkodzi się taśma. Do wymontowania sterownika wystarczą podstawowe narzędzia: klucze, grzechotka mała i duża nasadki typu torx i zwykłe oraz ściągacz do zacisków przewodów gumowych. Przydadzą się też: kombinerki, śrubokręty, lampa warsztatowa. Nieruszane czasem i od nowości śruby pokryte bywają grubą warstwą smarów i oleju wymieszanego z piaskiem co znacznie utrudnia odkręcenie poszczególnych elementów. Jak sam zobaczysz niektóre elementy układu dolotowego będą wymagać wyczyszczenia. Przed ponownym skręceniem wszystkiego do kupy warto też zwrócić uwagę na stan uszczelek i stopień ich zużycia a w razie wystąpienia takiej konieczności zaopatrzyć się w nowe uszczelki czy też śruby. Przewody elektryczne łączące sterownik z pompą wtryskową należy przeciąć gdyż jest to najprostszy i najpewniejszy sposób. Przewody przecinamy po środku tak by zostawić sobie niezbędne miejsce na polutowanie. Gdy chcemy założyć sterownik pompy z powrotem do samochodu przewody od zaworów trzeba polutować. W żadnym wypadku nie należy łączyć przewodów kostkami czy na „konektory” – płynie tam zbyt duży prąd a awaryjność styków jest zbyt duża. Dlatego jedynie lutując przewody od zaworów masz pewność trwałego połączenia. Każdy sterownik przymocowany jest do pompy na 7 śrubek tupu torx. Uszczelka pod sterownikiem nie powinna być płaska ani popękana. Jeżeli twoja Astra nie odpala to możesz jej pomóc – zrób to sam i zdemontuj sterownik pompy wtryskowej potem wystarczy go tylko do nas wysłać.

Zaczynamy od odkręcenia śrub mocujących rurę od turbiny

odkręcanie przewodu turbiny astra g
odkręcanie przewodu turbiny 2 astra g

ściąganie przewodu turbiny astra g 2.0 dtl

Po zdemontowaniu przewodu gumowego od turbiny odkręcamy śruby mocujące plastikową listwę z instalacją elektryczną. Listwę odpinamy i odchylamy na bok tak by nie przeszkadzała przy dalszych czynnościach.

odkręcanie listwy z przewodami astra g 2.0 dtl

odchylanie listwy z przewodami

Następnie za pomocą płaskiego klucza odkręcamy przewody wysokiego ciśnienia miedzy pompą a wtryskiwaczami oraz ściągamy z wtrysków gumowe węże od powrotu paliwa.

odkręcanie przewodów wysokiego ciśnienia

odkręcanie przewodów wysokiego ciśnienia astra g 2.0 dtl

Kolejny do zdemontowania jest kolektor tutaj przyda się klucz nasadowy z grzechotką.

odkręcanie kolektora astra g 2.0 dtl

ściąganie kolektora astra g

I pozostała jeszcze część kolektora z klapami powietrza ją także należy zdemontować i wtedy będziemy mieć swobodny dostęp do odkręcenia sterownika

odkręcanie kolektora z klapami astra 2.0 dtl

demontaż klap kolektora astra g

Teraz zabieramy się za wtyczkę. Nieodpinana od lat stawia opory dletego pomagamy sobie w pierwszej fazie śrubokrętem.

wtyczkę śrubokrętem

Gdy wysuniemy plastikową szynę na tyle bu włożyć tam palec wysuwamy ją do końca ręką.

ściaganie wtyczki sterownika pompy

Nareszcie zabieramy się za odkręcanie śrubek klapki sterownika 5szt oraz trzech śrub mocujących sterownik do pompy.

śróbki sterownika pompy wtryskowej bosch vp44 cena

odkręcanie sterownika pompy wtryskowej bosch vp44 logo

zdejmowanie pokrywy sterownika pompy w astrze 2.0 dtl logo

Co zrobić z przewodami wychodzącymi z sterownika do pompy? Przecinamy je tak by dało się je potem polutować Przewody można pomylić byle by cienki połączyć z cienkim a grubszy z grubszym.

zawór pompy bosch - przecinanie przewodów

przecinanie przewodów od zaworów

przecięte przewody od zaworów pompy astra g 2.0 dtl

Po odkręceniu śrub mocujących sterownik do pompy podważamy sterownik powoli płaskim śrubokrętem tak by nie uszkodzić taśmy od czujnika obrotów. Najlepiej jest czujnik odlutować dzięki temu czujnik się nie przestawi.

odchylony sterownik pompy astra g 2.0 dtl

odlutowywanie czujnika obrotów pompy vp44 bosch

Natomiast nie każdy ma odpowiedni do tego sprzęt dlatego najłatwiej jest czujnik odkręcić robimy to ostrożnie odpowiednim śrubokrętem: powinien być magnetyczny by śrubka nie wpadła do pompy bo jak wpadnie to „mamy pozamiatane” jak i końcówka powinna być dobrze dopasowana (nie może być zjechana)

czujnik obrotów pompy sterownik vp4

Nareszcie! sterownik wyciągnięty. Teraz tylko wystarczy go zapakować do paczki i wysłać na nasz adres lub przywieźć osobiście.

ZDEMONTOWANY STEROWNIK logo

Majsterkowiczom o słabych nerwach odradzałbym samodzielne wyciąganie sterownika pompy wtryskowej bosch gdyż cierpliwość to najważniejsze w tym przypadku narzędzie. Nieruszane czasem od nowości śruby miewają czasem opory przy odkręcaniu… jakby czas się dla nich zatrzymał i od momentu przykręcenia w fabryce na zawsze chciały pozostać na swoim miejscu. Kolejne utrudnienie to wszechobecny brud i trudne dojście do odkręcenia śrub, które zapewniają dodatkowe atrakcje podczas demontażu sterownika. Można oddać te zadanie jakiemuś warsztatowi lub powierzyć swoje auto specjalistom i odstawić je do Elektro-bip.

 

– informacje o sterowniku
– naprawa i filmy instruktażowe
– jak sprawdzić sterownik
– film o demontażu z forda focusa
– usterki sterownika
– numery sterownika