Skrzynie biegów CVT Autotronic 722.8 Mercedes Benz - przyczyny awarii

Skrzynie bezstopniowe (Wariatory) – bazują na różnych rozwiązaniach technicznych, ale główną różnicą w stosunku do skrzyń stopniowych jest brak ustawialnych przełożeń (typowa skrzynia automatyczna dysponuje konkretną ilością przełożeń). W tym typie skrzyni zachodzi ciągła zmiana przełożenia metodami hydraulicznymi lub przekładniami o zmiennym przełożeniu (np. z pasem albo łańcuchem i kołami skośnymi CVT). Z powodu trudności z przenoszeniem dużych mocy i momentów skrzynie takie są spotykane w samochodach małych (np. Mercedes A i B-klasy, czy Multitronic w Audi). Szeroko stosowane są również w skuterach.

Główną przyczyną awarii sterownika jest zabrudzony olej (ATF), który zatyka czujniki i zaworki. Sterownik generuje wówczas większy prąd, który uszkadza jego obwody. Niezmiernie ważne zatem jest, aby dbać o olej. Terminowe wymiany oddalą widmo awarii i napraw.

Autotronic 722.8 – produkowane w latach 2004 – 2012 przez firmę TEMIC. Montowane były w A i B-klasie.

A oto niektóre objawy usterki tego sterownika:

  • Skrzynia przechodzi w tryb awaryjny auto rusza z trzeciego biegu, gdy świeci się kontrolka „MIL
  • Usterka powoduje pojawienie się symbolu F na wyświetlaczu licznika
  • Skrzynia szarpie przy włączeniu na pozycję „D” lub „R
  • Nieprawidłowa, gwałtowna zmiana biegów
  • Uszkodzenie zaworów sterujących poszczególnych biegów
  • Brak prędkości z czujników obrotów
  • Brak komunikacji ze sterownikiem
  • Brak możliwości jazdy
  • Wpływ temperatury na prawidłową pracę skrzyni biegów
  • P1815 (0717) Sygnał prędkości obrotowej z komponentu Y3/9b4 (główny czujnik prędkości obrotowej CVT (przekładnia bezstopniowa)) nie jest dostępny
  • 0722 sygnał obr/min z komponentu Y3/9b5 (CVT bezstopniowo zmienny czujnik obrotów automatycznej skrzyni biegów) niedostępny lub P1826 sygnał obrotów z komponentu Y3/9b5 (CVT bezstopniowo zmienny czujnik obrotów automatycznej skrzyni biegów) niedostępny
  • 0793 Sygnał prędkości obrotowej z komponentu Y3/9b4 (wtórny czujnik prędkości obrotowej CVT) jest niedostępny lub P1939 Sygnał prędkości obrotowej z komponentu Y3/9b4 (wtórny czujnik prędkości obrotowej CVT) jest niedostępny

Jesteśmy pionierami w wysyłkowej naprawy elektroniki samochodowej. Robimy to od wielu lat. Mamy duże doświadczenie, wiedzę i odpowiednie narzędzia, aby naprawiać tak skomplikowaną elektronikę. Zaufaj naszemu doświadczeniu. Powierz jego naprawę firmie Elektro Bip.