![logo marki Toyota]()
Twoja Toyota nie przyspiesza? Silnik pracuje nierówno? Czujesz pod stopą spadek mocy? Niepokoi Cię większe spalanie paliwa? Masz problemy z zapłonem? Silnik gaśnie, gdy nie powinien? Mogą to być objawy usterki modułu sterującego systemem Valvematic. Jeśli udało Ci się potwierdzić tę diagnozę, jesteś na dobrej drodze do rozwiązania problemu. Moduł sterujący Valvematic jest podatny na uszkodzenia lecz naprawialny. Szanse na skuteczną naprawę są duże zwłaszcza wtedy, gdy awaria ma typowy przebieg – usterka początkowo pojawia się i znika.
![Sterownik systemu Valvematic w Toyocie, obok napisy, wyliczające korzyści z regeneracji: ponownie wygrzana, wytrzymalsza płyta główna, brak mikropęknięć, wzmocnione obwody, brak usterek, ponowne wysokie osągi silnika, niskie spalanie, i niska emisja spalin]()
![gif - obracający się moduł sterujący systemu Valvematic]()
Co to jest Valvematic?
Valvematic to system, który umożliwia precyzyjne ustawienie momentu i skoku otwarcia zaworów w silniku. Zwiększa on wydajność paliwową, redukuje emisję spalin i hałas. Elementem sterującym systemem jest elektroniczny moduł połączony w jednej obudowie z bezszczotkowym silnikiem elektrycznym, napędzającym wałek pomocniczy zaworów. Valvematic zastosowany został w autach z silnikami benzynowymi o pojemności 1.6, 1.8 i 2.0, m.in. w modelach Toyoty: Avensis, RAV 4, Auris, Verso, Camry, Prius, Yaris. Były one montowane w latach: 2007-2018.
Dlaczego moduł Valvematic się psuje?
Mechaniczna część systemu Valvematic psuje się rzadko. Niestety, nie można tego powiedzieć o elektronice. Producent nie zapewnił jej maksymalnej wytrzymałości. Niska odporność płyty głównej modułu Valvematic na zmiany tempreatury, wibracje silnika i przeciążenie pracą to jedna z nielicznych, fabrycznych wad Toyot. Nawet podczas oszczędnej eksploatacji tych aut, wraz z upływem czasu dochodzi do zużycia materiałów. Na płycie głównej pojawiają się mikropęknięcia. To proces zachodzący w każdym aucie. Zaskakuje to wielu właścicieli toyot i trudno się im dziwić. Zużywanie się elektroniki postępuje szybciej, gdy jest ona przeciążona pracą. Dochodzi do tego na przykład wtedy, gdy wałek pomocniczy zaworów ma jakieś odkształcenia lub napotyka na tarcia. Przeciążenie może też być spowodowane zastosowaniem niewłaściwego oleju silnikowego. Przypomnijmy – producent zaleca używanie oleju o wyjątkowo niskiej lepkości 0W-20, warunkowo dopuszczając stosowanie oleju 5W-30. Zastosowanie tego drugiego oleju może jednak skutkować gromadzeniem się nagaru w kolektorze dolotowym. Moduł sterujący prędzej czy później to odczuje.
Moduł sterujący systemem Valvematic – umieszczone w jednej obudowie: elektroniczna płyta główna i bezszczotkowy silnik elektryczny z wirnikiem
Jakie są objawy uszkodzenia?
Moduły sterujące systemem Valvematic psują się na dużą skalę. Prawie wszystkie awarie mają podobny przebieg. Auto traci zrywność. Po dodaniu gazu szarpie. Przyspieszenie do setki zajmuje niekiedy ponad minutę. Mogą też pojawić się problemy z zapłonem. Zużycie paliwa wzrasta nawet o 20%. Awarii może przy tym ulec pompa wody. Pompa wtedy hałasuje, niekiedy cieknie. Uwaga! Jazda z niesprawną pompą grozi wypaleniem uszczelki pod głowicą silnika.
Sygnały ostrzegawcze mogą wysyłać czujniki umieszczone w różnych miejscach systemu. Mogą to być: czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wałka rozrządu, czujnik temperatury. Usterka może się też objawiać brakiem komunikacji z modułem sterującym.
Awarię Valvematica zazwyczaj sygnalizuje zapalenie się kontrolki "check engine" i pojawienie się komunikatu z numerem błędu. Lista możliwych błędów jest długa. Najczęściej występujące to:
P1047 – nieprawidłowa wartość adaptacyjna sterownika układu Valvematic
P1049 – bank 1, zawór regulacyjny wałka rozrządu 1 zwarty do masy
P0016 – korelacja położenia wału korbowego z położeniem wałka rozrządu
P0013 – obwód siłownika położenia wałka rozrządu otwarty
P0115 – usterka obwodu temperatury płynu chłodzącego silnika
P0010 – obwód położenie siłownika dolotowego wałka rozrządu otwarty
P0085 – obwód sterowania zaworu wydechowego niski
P0101 – masa lub objętość przepływu powietrza – problem z wydajnością.
Moduł Valvematic rzadko psuje się nagle i nieodwracalnie. Wymienione objawy i błędy zazwyczaj pojawiają się początkowo tylko na chwilę. W miarę upływu czasu dają o sobie znać coraz częściej.
Czy Valvematic da się naprawić?
Radzimy odrzucić obiegowy pogląd, że elementy elektroniki samochodowej są nienaprawialne. Częste, wręcz masowe psucie się modułów Valvematic skłoniło specjalistów z Elektro-Bip do opracowania innowacyjnej technologii naprawy. Zapewnia ona całkiem wysoki współczynnik skuteczności, wynoszący ponad 93%. Istotą tej technologii jest odtworzenie i poprawne przeprowadzenie procesu produkcji płyty głównej modułu, z nadaniem jej większej wytrzymałości na czynniki mechaniczne i przeciążenia pracą. Wzmocniona płyta uzyskuje większą żywotność niż fabrycznie nowa. Jest to nieco czasochłonny proces, polegający m.in. na rozłączeniu wszystkich obwodów oraz oddzieleniu i ponownym scaleniu wszystkich warstw płyty. Zajmuje on 5 dni. Nagrodą za cierpliwość jest jednak rezultat takiej naprawy – nie dość, że znika usterka, to jeszcze pojawia się pewność, że moduł Valvematic długo jeszcze pracować będzie bez awarii. Samo naprawienie uszkodzenia nie dałoby tego efektu.
Opcje naprawy
Wzmocnienie płyty głównej jest przez Klientów Elektro-Bip najczęściej wybieraną opcją naprawy. Usługa ta wykonywana jest tylko wysyłkowo. Za cenę dużo niższą od kosztów zakupu nowego modułu Klient otrzymuje moduł mocniejszy niż nowy. Gwarancja obejmuje poprawność montażu wszystkich elementów modułu. Z powodu dużej liczby napraw i w celu zaoszczędzenia roboczogodzin (a więc i kosztów usługi) nie wykonujemy testów na aucie u nas. Zachęcamy Klientów do przetestowania modułu na swoim samochodzie w kontakcie z naszym specjalistą.
Drugą opcją naprawy jest usunięcie usterki w module i zamontowanie go w samochodzie w naszym warsztacie. Cena za tę usługę obejmuje, oprócz regeneracji, wymontowanie sterownika z samochodu, ponowne zamontowanie i testowanie. Gwarancja dotyczy wtedy usuniętej usterki.
Uwaga! Gdy usterka pojawia się nagle, jest trwała, a błędu nie daje się nawet na krótko wykasować, nadal istnieje możliwość naprawy. Prawdopodobieństwo, że będzie ona skuteczna, jest jednak mniejsze. Najgorsze rokowania są wtedy, gdy pojawia się błąd o numerze P2647 (zbyt wysokie napięcie na czujniku ciśnienia zaworu vtec). Warto jednak porozmawiać wtedy z naszym specjalistą. Błąd o podobnym numerze: P264A – bank 1, usterka obwodu czujnika położenia "A" siłownika wahacza oznacza większe prawdopodobieństwo sukcesu naprawy.
Naprawę można zamówić na naszej stronie:
Zamów usługę
W razie pytań lub wątpliwości możesz skontaktować się z naszym specjalistą telefonicznie lub za pomocą formularza kontaktowego:
Zadaj pytanie
![Szczęśliwa rodzina w szybko jadącej toyocie]()