
Artykuł ten jest o objawach uszkodzeń oraz błędach sterownika automatycznej skrzyni biegów Multitronic, montowanych w Audi do 1997 do 2015 roku. Montowane były w pojazdach z silnikiem umieszczonym wzdłużnie i napędem na przód. Wyparły je skrzynie DSG. Błędy dotyczą głównie zaworów i czujników ale winny jest przeważnie sterownik, który steruje pracą elektroniki. Możemy zregenerować sterownik oraz wzmocnić go aby usterki nie wracały. Jesteśmy pionierami w wysyłkowej naprawie elektroniki samochodowej. Zaufaj naszemu doświadczeniu. Robimy to od lat.
Błędy możemy odczytać na urządzeniu diagnostycznym. W zależności od typu testera mogą wystąpić dwa rodzaje ich zapisu.
Skrzynie występowały w trzech generacjach:
• V30
• VL300
• VL380 / VL381
Objawy uszkodzenia sterownika pierwszej i drugiej generacji (V30 i VL300):
- Ramka z symbolami biegów na wyświetlaczu mruga lub świeci się na stałe
- Skrzynia wchodzi w tryb awaryjny
- Usterka występuje po nagrzaniu
- W trakcie jazdy bieg sam wyskakuje
- W trakcie jazdy bieg sam przełącza się na inny miedzy pozycjami Drive i Sport D i S
- Nie można odpalić auta gdy skrzynia jest na pozycji P Parkingu
- Odpala tylko na pozycji N Neutral
- Rozrusznik nie kręci – silnik nie odpala
- Nie można wrzucić biegu ani przełączyć gdy ruszamy wybierakiem
- Brak wstecznego – nie można wrzucić biegu wstecznego
- Skrzynia Multitronic szarpie po nagrzaniu
Wykazują następujące błędy:
- Brak komunikacji z sterownikiem Multitronic
- P0272 (17111) - Brak sygnału licznika obrotów z ECU silnika
P0706 (17090) - Czujnik zasięgu transmisji (F125)
- P0722 17106 - Brak sygnału czujnika prędkości wyjściowej transmisji (G195)
- P0750 17134 - Usterka elektromagnesu zmiany biegów 1 (N88)
- P0753 17137 - Błąd zaworu zmiany biegów 1 (N88)
- P1626 18034 - brakuje wiadomość z kalkulatora skrzyni biegów - przechowywane w jednostce sterującej silnika
- P1813 (18221) - Zawór regulacji ciśnienia 1 (N215) Usterka elektryczna
- P1814 (18222) Zawór regulacji ciśnienia 1 N215 obwód otwarty lub zwarty do masy
- P1815 (18223) Elektromagnes kontroli ciśnienia 1 N215 zwarcie do plusa
- P1818 (18226) zawór elektromagnetyczny ciśnienia 2 N216 usterka elektryczna
- P1819 (18227) Elektromagnes zaworu 2 N216 obwód otwarty lub zwarty do masy
- P1820 (18228) Elektromagnes kontroli ciśnienia 2 N216 zwarcie do plusa
P1823 (18231) Elektromagnes kontroli ciśnienia 3 N217 usterka elektryczna
- P1824 (18232) elektrozawór 3 N217 obwód otwarty / zwarty do masy
- P1825 (18233) Elektromagnes kontroli ciśnienia 3 N217 zwarcie do plusa
- P1828 (18236) Kontrola ciśnienia Solenoid 4 N218 usterka elektryczna
- P1829 (18237) błąd zaworu 4 N218 obwód otwarty lub zwarty do masy
- P1830 (18238) Zawór regulacyjny ciśnienia 4 N218 zwarcie do plusa
- P1833 (18241) Elektromagnes kontroli ciśnienia 5 N233 usterka elektryczna
- P1834 (18242) zawór elektryczny 5 N233 obwód otwarty / zwarcie do masy
- P1835 (18243) Ciśnienie elektromagnetyczny 5 N233 zwarcie do plusa
- P1838 (18246) Elektrozawór 6 N371 usterka elektryczna sterownika Multitronic
- P1839 (18247) zawór elektromagnetyczny 6 N371 otwarty obwód lub zwarcie do masy
- P1840 (18248) Ciśnienie elektromagnetyczny 6 N371 zwarcie do plusa
- P1757 18165 – Przerwany obwód napięcia zasilania
- P1793 18201 - Czujnik prędkości wyjściowej transmisji (G196)
- P1717 - Brak sygnału wejściowego czujnika prędkości transmisji
- PRNDS miga na czerwono, R chwilowo nie działa, zmienia się autonomicznie między D i S
Objawy uszkodzenia sterownika trzeciej generacji (VL380/VL381):
- Wyrzucanie biegu podczas jazdy
- Gdy silnik jest zimny wszystko jest Ok lecz gdy się rozgrzeje zaczyna działać nieprawidłowo
- Skrzynia próbuje (chce) lecz nie może zmienić biegu
- Przechodzenie skrzyni w tryb awaryjny (ramka z biegami na wyświetlaczu podświetla się lub mruga na czerwono)
- Samoczynna zmiana biegu na inny Podczas jazdy np. z pozycji D (DRIVE)na S (SPORT)
- Samochód nie chce odpalić na pozycji P, odpala w pozycji N
Wykazują następujące błędy:
- P0722 (17106) Czujnik prędkości wyjściowej skrzyni biegów G195 brak sygnału
- P0721 (17105) Czujnik prędkości wyjściowej (G195), nieprawdopodobny sygnał
- P0706 (17090) Czujnik Prędkość (F125) sygnał nieprawdopodobne
- P0753 (17137) Zawór sterujący 1/zawór elektromagnetyczny N88 błąd elektryczny
- P0717 (17101) wejścia / turbiny czujnik prędkości (G182) brak sygnału
- P171E wejście/czujnik prędkości turbiny 2 brak sygnału
- P1818 (18226) Zawór regulacji ciśnienia 2 N216 Usterka elektryczna
- P1813 (18222) zawór regulacji ciśnienia wina 1 N215 elektryczne