
Valvematic jest następcą rozwijanego systemy VVT-i (eng. Variable Valve Timing with intelligence) – czyli inteligentnego systemu zmiennych faz rozrządu - stosowanych w Toyotach. Reguluje on skok zaworu ssącego w silniku benzynowym i zastępuje funkcję przepustnicy.
System ten zwiększa moc silnika, jednocześnie pozwala zaoszczędzić paliwo. Zauważalna jest także większa elastyczność silnika i poprawa reakcji na wciśnięcie pedału gazu. Toyota stosuje ten system w wolnossących silnikach benzynowych, wyposażonych w szesnastozaworową głowicę.
Prócz zmiennych faz rozrządu zastosowano w nim mechanizm bezstopniowej regulacji wzniosu zaworów. Dzięki temu jeszcze bardziej ograniczono emisję spalin i zużycie paliwa, co pozwoliło zakwalifikować auta do norm emisji Euro 6.
U konkurencji podobne systemy występują pod nazwami:
- Mitsubishi - MIVEC.
- Nissan - VVL,
- Ford - Zetec SE,
- BMW - Vanos, (Double-Vanos)
- Alfa Romeo - Super Fire,
- Honda - VTEC (i-VTEC).
Systemem tym kieruje moduł elektroniczny, który jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie całego urządzenia. Jak każdy sterownik montowany pod maską samochodu, jest on podatny na działanie temperatur czy wstrząsy wynikające z eksploatacji pojazdu. Firma Elektro-Bip naprawia takie urządzenia, oraz wzmacnia je, aby usterka nie powróciła.