
Valvematic – stosowany przez Toyotę system sterowania skokiem zaworów ssących silnika, psuje się rzadko. Kiedy już dochodzi do awarii, zazwyczaj przyczyną jest starzenie się elektroniki, a konkretnie płyty głównej w module sterującym wałkiem rozrządu zaworów. Na szczęście usterka ta jest w większości przypadków naprawialna. Valvematic znalazł zastosowanie m.in. w modelach Toyoty: Auris, Avensis, Camry, Corolla, Prius, Rav4, Verso i Yaris, w silnikach: 1.6, 1.8 i 2.0. Jak radzić sobie w sytuacji awarii Valvematica, wyjaśniamy w filmie, dostępnym na youtube pod tym adresem: https://youtu.be/_JzFhFMLBfk

Valvematic – co to takiego?
W odniesieniu do Valvematica stosuje się różne nazwy. Mówi się „sterownik Valvematic”, „moduł Valvematica”, „moduł” czy „sterownik zmiennych faz rozrządu” lub „zawór Valvematic”. Nazewnictwo wymaga więc uporządkowania. Valvematic w ogólnym ujęciu to nazwa systemu automatyki, która porusza wałkami rozrządu, wpływając na przyspieszenie lub opóźnienie czasu otwarcia zaworów ssących, jak i wydechowych. Przesunięcie wałków dokonuje się za pomocą elektrozaworów, które sterowane są bezpośrednio ze sterownika... silnika.
Sposób działania systemu Valvematic dobrze przedstawiają animacje, które można obejrzeć tu:
https://www.youtube.com/watch?v=gyr6wlAqSDo
https://www.youtube.com/watch?v=RHNXbGGvOdc
https://www.youtube.com/watch?v=6zCL9usIAPs
https://www.youtube.com/watch?v=HOqGWg1YJh4
Kolejnym elementem tego systemu automatyki jest moduł sterujący wałkiem pomocniczym, co umożliwia kontrolę wysokości skoku zaworów ssących. Sterownik, o którym mowa, nie jest więc sterownikiem zmiennych faz rozrządu – odpowiada on tylko za skok zaworów ssących. Fazami steruje sterownik silnika.

Co powoduje usterki w systemie Valvematic?
Nasz sterownik umieszczony jest pod maską, gdzie jest gorąco. Do tego na silniku – więc dochodzą drgania. Podwyższona temperatura pracy to wróg elektroniki. Materiały, z których wykonane są elementy elektroniczne w tym sterowniku to te same materiały, z których wykonane są elementy w naszych komputerach typu PC lub laptop. Wyobraźmy sobie laptop wyprodukowany w 2010 r. Miałby dziś 13 lat. To dla komputera sędziwy wiek. A teraz porównajmy go z elektroniką samochodową, która też ma tyle lat lecz ma dużo gorzej niż PC czy laptop, ponieważ zamontowana jest na silniku. Samochód może stać na dworzu, może być silny mróz, nawet -20 st. Uruchamiamy silnik, i co się dzieje? Po kilku minutach mamy temperaturę blisko 100 st.! Ta elektronika narażona jest na naprawdę duże wahania temperatury. Przyspiesza to starzenie się elementów elektroniki i pojawianie się usterek. Kolejną przyczyną usterek jest fakt, że moduł rozgrzewa się od środka. Dzieje się tak, gdy sterownik ma trudności w sterowaniu wałkiem pomocniczym – najczęściej z powodu nagaru zbierającego się w kolektorze dolotowym czy tarć podczas pracy wałka. Sterownik, aby sterować wałkiem, musi wykonać większa pracę. Jego temperatura punktowo, w elementach mocy rośnie. Sterownik przegrzewa się.

Naprawa sterownika systemu Valvematic
Te i inne usterki można zlikwidować. Wystarczy skontaktować się z Elektro-Bip, po czym zamówić naprawę na naszej stronie pod adresem: https://elektrobip.pl/przed-zamowieniem-uslugi
Najczęściej usterki tego sterownika nie objawiają się nagle. Usterka pojawia się i ustępuje. Przez jakiś czas jest dobrze, nawet parę kilometrów. Bywa tak, że błąd daje się skasować i dalej można jeździć. Ale taka usterka postępuje i pojawia się coraz częściej. Ostatecznie zostaje na stałe. Jest to sytuacja typowa. Tak psujący się Valvematic można naprawić. Gorzej, gdy usterka pojawia się nagle i nie cofa się. Prawdopodobieństwo udanej naprawy jest wtedy mniejsze. Warto jednak i w takiej sytuacji porozmawiać z naszym specjalistą. Tak uszkodzone sterowniki też często udaje się przywrócić do pełnej sprawności.
