
Główną przyczyną awarii pomp wtryskowych Bosch VP44 wynika głównie z uszkodzeni jej sterownika. Nie zawsze usterce towarzyszą błędy komunikowane przez tester diagnostyczny, zdarza się często że błędów nie ma a problem znajduje się w pompie.
Sterownik znajduje się na pompie, tuż pod kolektorem.
-
Pamiętaj! Przed demontażem wyłącz zapłon!
-
Najpierw demontujemy przewód dolotowy turbiny.
-
Następnie listwę z instalacją elektryczną.
-
Oraz wypinamy przewody w pobliżu pompy.
-
Teraz odłączamy wtyczkę pompy. Jest ona zamykana szyną, która ją dociska do gniazda. Wysuwamy szynę i wtyczka wychodzi.
-
Demontujemy przewody paliwowe między pompą a wtryskiwaczami.
-
Usuwamy także kolektor ssący.
-
Zabezpieczamy otwory dolotowe powietrza.
-
Odkręcamy pokrywę sterownika.
-
Jest ona na 5 śrubek.
-
Ucinamy przewody zaworów. Łącznie cztery przewody.
-
Zdejmujemy pokrywę sterownika.
Dla lepszej widoczności dalszą część demontażu pokażemy na stole warsztatowym, na pompie wymontowanej z samochodu.
-
Demontujemy uszczelkę czujnika Halla.
-
Odsysamy cynę. Możemy użyć tasiemki miedzianej lub odsysacza.
-
Delikatnie unosimy tasiemkę czujnika Halla.
-
Z dużym wyczuciem podnosimy sterownik ku górze.
-
Demontujemy uszczelkę czujnika oraz tasiemki.
-
Wysyłamy sterownik do naprawy.
Możemy zaryzykować i odkręcić czujnik Halla z pompy, jednak liczyć się trzeba z tym, że przy montażu nie trafimy idealnie w to samo miejsce i sterownik pompy będziemy musieli przeprogramować, ponieważ zmienią się dawki paliwa. W takim przypadku po odkręceniu sterownika
-
delikatnie unosimy go ku górze, aby nie zniszczyć taśmy czujnika.
-
Odkręcamy dwie śrubki TORX
-
Podnosimy czujnik razem z śrubkami.
-
Wysyłamy sterownik do naprawy
Pamiętać także należy, aby zabezpieczyć otwartą pompę przez zabrudzeniami, odpowiednio ją zabezpieczając.
Zapraszamy również do obejrzenia demontażu tego sterownika,
film znajduje się poniżej.