Charakterystyka dwusprzęgłowych automatycznych skrzyń biegów DSG montowana w VAG.

DSG – (Direkt-Schalt-Getriebe/Direct-Shift Gearbox) dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów montowana samochodach Audi, Volkswagen Seat i Skoda. Czym się charakteryzuje, jak jest zbudowana, co powinniśmy o niej wiedzieć? Zapraszamy do artykułu, który nam ją przybliży.

Skrzynia DSGAutomatyczna skrzynia biegów DSG koncernu VAG, to tak naprawdę klasyczna skrzynia ze sterowaniem elektronicznym. Jej zaletą jest bardzo szybka zmiana biegów, poprzez zastosowanie dwóch zestawów sprzęgieł. Gdy samochód przyspiesza i jest np. na 2 biegu, tak naprawdę, ma już załączony 3 bieg, przełączenie przebiega więc bardzo szybko.

Jaka jest przyczyna awarii tych skrzyń? Przede wszystkim - zbyt mała ilość oleju. Powoduje on przegrzewanie się skrzyni, co skutkuje również uszkodzeniem elektroniki.

Następną przyczyną może być niewymieniany olej. Sprzęgła pracujące na mokro wycierają powierzchnię cierną, co generuje zanieczyszczenia. Części metalowe mimo smarowania, również tworzą mikroopiłki. Przegrzany olej także nie ma swoich prawidłowych parametrów.

Pamiętajmy, że olej ten steruje także hydrauliką skrzyni.

Gdy zawory sterowane są takim zużytym olejem, pracują pod większym obciążeniem. Sterownik musi podać większy prąd, który powoduje przegrzanie elektroniki.

Jeśli chcemy więc, aby skrzynia była w dobrej kondycji, przede wszystkim musimy dbać o olej, jego stan i poziom.

 

Istnieje wiele rodzajów skrzyń DSG. Pokrótce je przedstawimy

  • DSG7 DQ200 – jedyna skrzynia z suchym sprzęgłem w ofercie VAG. Maksymalny moment, który przenosi to 250 Nm. Nadaje się więc najbardziej do małych silników. Produkowana od 2007 roku. Waży 70 kg. Istnieje również wersja DQ200e montowana w hybrydach.

  • DSG6 DQ250 – skrzynia sześciobiegowa. Produkowana od 2003 roku. Maksymalny moment, który przenosi to 350 Nm. Posiada sprzęgła mokre. Najpopularniejsza skrzynia w autach VAG. Jej waga to 93 kg.

  • DSG7 DQ380 – siedmiobiegowa skrzynia produkowana od 2015 roku. Maksymalny moment, to 380 Nm. Stosowana w Golfie 7 GTI i Audi S3. Szeroko rozpowszechniona w Chinach. Ta skrzynia biegów to mniejsza wersja DQ500.

  • DSG7 DQ381 – siedmiobiegowa skrzynia produkowana od 2015 roku. Maksymalny moment, to 420 Nm. W 2017 roku udoskonalono DQ380, ponieważ DQ381 jest używany w wielu nowych pojazdach z platformą MQB, takich jak Arteon. DQ381 ma wariant z napędem na wszystkie koła jako DQ381-7A, wariant z napędem na przód nosi nazwę DQ381-7F.

  • DSG7 DQ382 – siedmiobiegowa skrzynia produkowana od 2017 roku. Maksymalny moment, to 500 Nm. Do pojazdów z silnikiem ułożonym wzdłużnie. Produkcja rozpoczęła się w 2015 roku z mocą 400 Nm. Stosowany w Audi A4/A5/A6/Q5 i Volkswagen Phideon. Dostępny jest zarówno wariant z napędem na przednie koła DL382-7F, jak i wariant z napędem na wszystkie koła DL382-7Q. Quattro Ultra napęd na wszystkie koła wersji DL382-7A jest wprowadzany z Q5 (typ FY). Począwszy od Audi A6/A7 (typ 4K), wprowadzono wariant o wysokim momencie obrotowym (do 500 Nm) nazwany DL382 +. 0CK i 0DN to nazwy kodowe dla DL382-7F, 0CL to DL382-7Q, 0CJ i 0DP to DL382-7A, a 0HL to DL382 + -7A

  • DSG6 DQ400e - 6-biegowa przekładnia DSG z mokrym sprzęgłem stosowana w hybrydowych plug-in Golf GTE i Passacie GTE. Silnik elektryczny jest częścią zespołu DSG. W tej DSG są w sumie 3 sprzęgła. Maksymalny moment, to 400 Nm.

  • DSG7 DQ500 - 7-biegowa skrzynia DSG z mokrym sprzęgłem, stosowana głównie w Transporterach 2009-2013, ale stosowana również w Audi RS3 lub VW Passat B8 BiTDI. Również standard w Audi serii Q3 z silnikami 2.0 TFSI / TDI. Jej moment, to 550 Nm.

  • DSG7 DL501 (S-TRONIC) - siedmiobiegowa skrzynia produkowana od 2008 roku. Maksymalny moment, to 600 Nm. Do pojazdów z silnikiem ułożonym wzdłużnie. Audi stosuje skrzynie dwusprzęgłowe w samochodach z silnikiem umieszczonym wzdłużnie i nazywa je S-Tronic. Subtelna różnica występuje także w budowie sprzęgieł pracujących w kąpieli olejowej, które cechują się większą ilością płytek ciernych. Rozwiązanie to wraz z podwójnym obiegiem hydraulicznym (jeden odpowiedzialny za obsługę sprzęgieł, drugi za zapewnienie odpowiednich warunków pracy kół zębatych) pozwoliło także podnieść maksymalny przenoszony moment obrotowy do 600 Nm przy zachowaniu masy własnej na poziomie 141,5 kg.

  • DSG7 DL800 - 7-biegowa skrzynia DSG z mokrym sprzęgłem. Rzadko używane, tylko w Audi R8 drugiej generacji (2015 – obecnie) i Lamborghini Huracan.