
Usterka sterownika pompy wtryskowej Denso Isuzu 1.7
...to już legenda.
Prawie każdy użytkownik Opla Astry G, Corsy C, Opla Combo lub Meriva z japońskim turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 1.7L firmy Isuzu miał do czynienia z sytuacją gdy uszkodził się sterownik pompy wtryskowej. Oby tylko jeden raz, gdyż wiele osób do tematu sterownika pompy wracało po kilka razy.
Dlaczego tak się dzieje, że sterownik często się uszkadza i potrafi uszkadzać się po naprawie ponownie dowiesz się z osobnego artykułu, w którym opisujemy dokładnie w jaki sposób dochodzi do uszkodzenia sterownika pompy. Po krótce chodzi o to, że usterka sterownika pojawia się jakiś czas po tym gdy uszkodzi się zawór przelewowy pompy wtryskowej SPV. Sterownik zaprojektowany jest, by sterować sprawnym zaworem dawki, gdy coś jest z nim nie tak, najczęściej dochodzi do przesterowania zaworu. Sterownik który ma utrzymać prawidłowe ciśnienie oleju napędowego w pompie, musi wykonać więcej pracy niż przy sprawnym zaworze, by utrzymać wymagane ciśnienie. Więcej pracy to więcej prądu, a więcej prądu to więcej ciepła. Nadwyrężony sterownik nagrzewa się. W szczególności nagrzewają się obwody odpowiedzialne za sterowanie zaworem SPV. Są to przetwornica napięcia, tranzystory mocy i same ścieżki wraz z przelotkami, którymi transportowany jest sygnał o wysokim napięciu służącym do sterowania cewką zaworu przelewowego. Konstrukcja płytki drukowanej sterownika pompy wtryskowej jest wielowarstwowa co oznacza, że jest kilka poziomów ścieżek co wyjaśniają poniższe rysunki.

w technologii dwuwarstwowej gdzie ścieżki występują po obu stronach płytki.

Do uszkodzenia najczęściej dochodzi właśnie na przelotkach, które łączą ścieżki z poszczególnych poziomów. Uszkadzające się przelotki w sterowniku pompy paliwowej Isuzu 1.7 są zarazem miejscem montażu elementów (przewleka się przez nie nóżki elementów i lutuje). Powstające w tym miejscu zimne luty przyczyniają się do iskrzenia, a co za tym idzie, laminat wokół przelotki ulega stopniowemu zwęgleniu i jego właściwości izolacyjne zmieniają się. Może to doprowadzić do zwarcia między ścieżkami biegnącymi na różnych poziomach płytki elektronicznej lub do przerwania ścieżki na którymś z poziomów wewnątrz laminatu.
Wzmocnienie sterownika pompy wtryskowej Isuzu 1.7 polega na wprowadzeniu ulepszeń mających na celu ponadnormatywne wydłużenie żywotności sterownika tak by nie uszkadzał się tak szybko jak oryginalna fabryczna konstrukcja. Zmiany jakie są wykonywane w sterowniku wzmacnianym w Elektro-Bip to:
-
Wymiana przetwornika napięcia na mocniejszy
-
Wymiana wadliwych - mogących się uszkodzić elementów na nowe lepszej jakości
-
Wymiana cyny na cynę topniejącą w wyższej temperaturze ok 240oC
-
Pogrubienie ścieżek pozwala na przesłanie większego prądu na zawór SPV
-
Polepszenie odprowadzania temperatury od elementów mocy
-
Innowacyjny sposób mocowania kondensatorów zapobiega ich wyrywaniu podczas drgań