logo marki Toyota

 

Twoja Toyota nie przyspiesza? Silnik pracuje nierówno? Czujesz pod stopą spadek mocy? Niepokoi Cię większe spalanie paliwa? Masz problemy z zapłonem? Silnik gaśnie, gdy nie powinien? Mogą to być objawy usterki modułu sterującego systemem Valvematic. Jeśli udało Ci się potwierdzić tę diagnozę, jesteś na dobrej drodze do rozwiązania problemu. Moduł sterujący Valvematic jest podatny na uszkodzenia lecz naprawialny. Szanse na skuteczną naprawę są duże zwłaszcza wtedy, gdy awaria ma typowy przebieg – usterka początkowo pojawia się i znika.

 

Sterownik systemu Valvematic w Toyocie, obok napisy, wyliczające korzyści z regeneracji: ponownie wygrzana, wytrzymalsza płyta główna, brak mikropęknięć, wzmocnione obwody, brak usterek, ponowne wysokie osągi silnika, niskie spalanie, i niska emisja spalin

 

gif - obracający się moduł sterujący systemu Valvematic

 

Co to jest Valvematic?

Valvematic to system, który umożliwia precyzyjne ustawienie momentu i skoku otwarcia zaworów w silniku. Zwiększa on wydajność paliwową, redukuje emisję spalin i hałas. Elementem sterującym systemem jest elektroniczny moduł połączony w jednej obudowie z bezszczotkowym silnikiem elektrycznym, napędzającym wałek pomocniczy zaworów. Valvematic zastosowany został w autach z silnikami benzynowymi o pojemności 1.6, 1.8 i 2.0, m.in. w modelach Toyoty: Avensis, RAV 4, Auris, Verso, Camry, Prius, Yaris. Były one montowane w latach: 2007-2018. 

 

Dlaczego moduł Valvematic się psuje?

Mechaniczna część systemu Valvematic psuje się rzadko. Niestety, nie można tego powiedzieć o elektronice. Producent nie zapewnił jej maksymalnej wytrzymałości. Niska odporność płyty głównej modułu Valvematic na zmiany tempreatury, wibracje silnika i przeciążenie pracą to jedna z nielicznych, fabrycznych wad Toyot. Nawet podczas oszczędnej eksploatacji tych aut, wraz z upływem czasu dochodzi do zużycia materiałów. Na płycie głównej pojawiają się mikropęknięcia. To proces zachodzący w każdym aucie. Zaskakuje to wielu właścicieli toyot i trudno się im dziwić. Zużywanie się elektroniki postępuje szybciej, gdy jest ona przeciążona pracą. Dochodzi do tego na przykład wtedy, gdy wałek pomocniczy zaworów ma jakieś odkształcenia lub napotyka na tarcia. Przeciążenie może też być spowodowane zastosowaniem niewłaściwego oleju silnikowego. Przypomnijmy – producent zaleca używanie oleju o wyjątkowo niskiej lepkości 0W-20, warunkowo dopuszczając stosowanie oleju 5W-30. Zastosowanie tego drugiego oleju może jednak skutkować gromadzeniem się nagaru w kolektorze dolotowym. Moduł sterujący prędzej czy później to odczuje. 

 

obracający się moduł sterujący Valvematic z widocznym wnętrzem - płytą główną i uzwojeniami silnika leketryznego

Moduł sterujący systemem Valvematic – umieszczone w jednej obudowie: elektroniczna płyta główna i bezszczotkowy silnik elektryczny z wirnikiem 

 

Jakie są objawy uszkodzenia?

Moduły sterujące systemem Valvematic psują się na dużą skalę. Prawie wszystkie awarie mają podobny przebieg. Auto traci zrywność. Po dodaniu gazu szarpie. Przyspieszenie do setki zajmuje niekiedy ponad minutę. Mogą też pojawić się problemy z zapłonem. Zużycie paliwa wzrasta nawet o 20%. Awarii może przy tym ulec pompa wody. Pompa wtedy hałasuje, niekiedy cieknie. Uwaga! Jazda z niesprawną pompą grozi wypaleniem uszczelki pod głowicą silnika.

Sygnały ostrzegawcze mogą wysyłać czujniki umieszczone w różnych miejscach systemu. Mogą to być: czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wałka rozrządu, czujnik temperatury. Usterka może się też objawiać brakiem komunikacji z modułem sterującym. 

 

Awarię Valvematica zazwyczaj sygnalizuje zapalenie się kontrolki "check engine" i pojawienie się komunikatu z numerem błędu. Lista możliwych błędów jest długa. Najczęściej występujące to: 

P1047 – nieprawidłowa wartość adaptacyjna sterownika układu Valvematic

P1049 – bank 1, zawór regulacyjny wałka rozrządu 1 zwarty do masy

P0016 – korelacja położenia wału korbowego z położeniem wałka rozrządu

P0013 – obwód siłownika położenia wałka rozrządu otwarty

P0115 – usterka obwodu temperatury płynu chłodzącego silnika

P0010 – obwód położenie siłownika dolotowego wałka rozrządu otwarty

P0085 – obwód sterowania zaworu wydechowego niski

P0101 – masa lub objętość przepływu powietrza – problem z wydajnością.   

 

Moduł Valvematic rzadko psuje się nagle i nieodwracalnie. Wymienione objawy i błędy zazwyczaj pojawiają się początkowo tylko na chwilę. W miarę upływu czasu dają o sobie znać coraz częściej.

 

Czy Valvematic da się naprawić?

Radzimy odrzucić obiegowy pogląd, że elementy elektroniki samochodowej są nienaprawialne. Częste, wręcz masowe psucie się modułów Valvematic skłoniło specjalistów z Elektro-Bip do opracowania innowacyjnej technologii naprawy. Zapewnia ona całkiem wysoki współczynnik skuteczności, wynoszący ponad 93%. Istotą tej technologii jest odtworzenie i poprawne przeprowadzenie procesu produkcji płyty głównej modułu, z nadaniem jej większej wytrzymałości na czynniki mechaniczne i przeciążenia pracą. Wzmocniona płyta uzyskuje większą żywotność niż fabrycznie nowa. Jest to nieco czasochłonny proces, polegający m.in. na rozłączeniu wszystkich obwodów oraz oddzieleniu i ponownym scaleniu wszystkich warstw płyty. Zajmuje on 5 dni. Nagrodą za cierpliwość jest jednak rezultat takiej naprawy – nie dość, że znika usterka, to jeszcze pojawia się pewność, że moduł Valvematic długo jeszcze pracować będzie bez awarii. Samo naprawienie uszkodzenia nie dałoby tego efektu.

 

Opcje naprawy

Wzmocnienie płyty głównej jest przez Klientów Elektro-Bip najczęściej wybieraną opcją naprawy. Usługa ta wykonywana jest tylko wysyłkowo. Za cenę dużo niższą od kosztów zakupu nowego modułu Klient otrzymuje moduł mocniejszy niż nowy. Gwarancja obejmuje poprawność montażu wszystkich elementów modułu. Z powodu dużej liczby napraw i w celu zaoszczędzenia roboczogodzin (a więc i kosztów usługi) nie wykonujemy testów na aucie u nas. Zachęcamy Klientów do przetestowania modułu na swoim samochodzie w kontakcie z naszym specjalistą. 

Drugą opcją naprawy jest usunięcie usterki w module i zamontowanie go w samochodzie w naszym warsztacie. Cena za tę usługę obejmuje, oprócz regeneracji, wymontowanie sterownika z samochodu, ponowne zamontowanie i testowanie. Gwarancja dotyczy wtedy usuniętej usterki. 

Uwaga! Gdy usterka pojawia się nagle, jest trwała, a błędu nie daje się nawet na krótko wykasować, nadal istnieje możliwość naprawy. Prawdopodobieństwo, że będzie ona skuteczna, jest jednak mniejsze. Najgorsze rokowania są wtedy, gdy pojawia się błąd o numerze P2647 (zbyt wysokie napięcie na czujniku ciśnienia zaworu vtec). Warto jednak porozmawiać wtedy z naszym specjalistą. Błąd o podobnym numerze: P264A – bank 1, usterka obwodu czujnika położenia "A" siłownika wahacza oznacza większe prawdopodobieństwo sukcesu naprawy.  

 

Naprawę można zamówić na naszej stronie:

Zamów usługę

 

W razie pytań lub wątpliwości możesz skontaktować się z naszym specjalistą telefonicznie lub za pomocą formularza kontaktowego: 

Zadaj pytanie

Szczęśliwa rodzina w szybko jadącej toyocie

 

Sposób działania systemu Valvematic dobrze przedstawiają animacje, które można obejrzeć tu:

https://www.youtube.com/watch?v=gyr6wlAqSDo

https://www.youtube.com/watch?v=RHNXbGGvOdc

https://www.youtube.com/watch?v=6zCL9usIAPs

https://www.youtube.com/watch?v=HOqGWg1YJh4

 

Więcej na temat systemu Valvematic możesz dowiedzieć się z naszych artykułów: 

https://elektrobip.pl/artykul-314

https://elektrobip.pl/artykul-313

https://elektrobip.pl/artykul-316

 

Polecamy też filmy na naszym kanale YouTube.

System Valvematic w Toyotach – jak to działa:

https://youtu.be/WdefUxshRc4

Film o naprawie sterownika systemu Valvematic:

https://youtu.be/_JzFhFMLBfk

Filmowa instrukcja demontażu sterownika systemu Valvematic:

https://youtu.be/Ih620ctX2lI

g.

 

 

Dlaczego my

Naprawa w Elektro-BIP


Gwarancja i pewne działanie

Przetestowany na samochodzie

Sterownik dopasowany do Twojego Auta

Opcja wzmocnienia konstrukcji sterownika



Sterownik z innego źródła


Brak gwarancji lub rozruchowa

Dodatkowe koszty programowania

Sterownik uszkodzony lub z ukryta wadą

Słaba konstrukcja; z czasem wystąpią usterki

Dobrze wiedzieć

NAJCZEŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA


1
Elektro-BIP: Valvematic to system pozwalający na płynną regulację skoku otwarcia zaworów ssących w silniku benzynowym, w zależności od płożenia pedału gazu. Dzięki niemu, gdy auto przyspiesza, skok otwarcia jest większy a podczas spokojnej jazdy mniejszy. Elementem tego systemu jest moduł sterujący, który bywa mylony ze sterownikiem silnika, ale nim nie jest. Sterownik silnika zarządza pozostałymi parametrami pracy jednostki napędowej: momentem otwarcia zaworów, proporcją wtryskiwanego paliwa i powietrza, momentem wtrysku, momentem zapłonu, parametrami iskry...
1
Toyoty słusznie uchodzą za auta mało awaryjne. Elementy elektroniczne są jednak ich piętą achillesową. W opinii wielu specjalistów – w tym naszego zespołu – za awaryjnością systemu Valvematic stoi niepoprawnie przeprowadzony proces produkcji płyty głównej modułu sterującego. Nie ma ona należytej wytrzymałości na szybkie zmiany temperatury otocznia, drgania silnika oraz na przeciążenia wywołane tarciami i oporami na wałku pomocniczym zaworów. Dlatego płyta zużywa się. Gdy przebieg auta osiąga przedział 60-240 tys. km (najczęściej koło 160 tys. km), w płycie pojawiają się liczne mikropęknięcia. W ten sposób dochodzi do rozrywania przewodów zatopionych w masie płyty. Niestety, jest to proces nieunikniony. Pewien wpływ ma na niego sposób użytkowania auta – korzystniejsze są długie niż krótkie przebiegi. Duże znaczenie ma dobór oleju silnikowego. Toyota zaleca stosowanie oleju o bardzo niskiej lepkości – 0W-20. Olej o wyższej lepkości powoduje gromadzenie się nagaru w kolektorze ssącym silnika, co z kolei obciąża moduł sterujący dodatkową pracą i naraża na przegrzanie.
 
1

Elektro-BIP: Najszybciej odczuwalnym objawem awarii systemu Valvematic jest spadek mocy silnika. Jest to spadek bardzo wyraźny – samochód bardzo powoli się rozpędza, niekiedy do osiągnięcia prędkości 100 km/h potrzebuje ponad minuty. Silnik pracuje niestabilnie – trudno utrzymać obroty na jednym poziomie. Większy jest hałas i zużycie paliwa. Na desce rozdzielczej zazwyczaj pojawia się kontrolka „check engine” i wyświetla się kod błędu. Ponieważ scenariuszy psucia się systemu Valvematic jest wiele, trudno podać jeden konkretny numer błędu. Te pojawiające się najczęściej wymieniamy na naszej stronie, poświęconej naprawie systemu Valvematic: https://elektrobip.pl/u/regeneracja-sterownika-naprawa-modulu-valvematic. Charakterystyczne jest to, że w pierwszej fazie psucia się Valvematica usterka zaraz znika. Błąd udaje się wykasować. Wkrótce jednak usterka znowu daje o sobie znać. Z czasem pojawia się coraz częściej.

1
Naprawa-regeneracja modułu sterującego Valvematic polega na odtworzeniu i poprawnym przeprowadzeniu procesu produkcji elektronicznej płyty głównej. Mówiąc wprost – poprawiamy fabrykę. Naszym zdaniem, gdyby producent zastosował inną technologie produkcji i montażu tego elementu, mógłby zapewnić mu dłuższą żywotność. Regeneracja według naszej technologii polega na rozdzieleniu warstw płyty oraz odsłonięciu i wzmocnieniu obwodów. Większość czynności wykonujemy ręcznie, ich poprawność sprawdzamy pod mikroskopem. W procesie regeneracji znikają usterki. Co szczególnie ważne – moduł staje się wytrzymalszy niż fabrycznie nowy. Temu procesowi poddajemy każdy moduł Valvematic, niezależnie od rodzaju usterki.  Tradycyjna metoda naprawy, polegająca na diagnozowaniu usterki i punktowym jej usuwaniu mogłaby okazać się droższa a wielu przypadkach niemożliwa do zastosowania. Ponadto nie dałaby ona pewności dalszej bezawaryjnej jazdy.
 
1
W technologii stosowanej w Elektro-BIP naprawa-regeneracja płyty głównej modułu sterującego Valvematic odbywa się w ramach 6 godzin pracy elektronika, rozłożonych na 5 dni. Długi czas czekania na zakończenie naprawy zostaje jednak nagrodzony dobrymi efektami – wysokim prawdopodobieństwem skuteczności naprawy (ponad 93%) oraz przedłużoną żywotnością płyty. Naprawiony moduł jest mocniejszy i bardziej wytrzymały na trudne warunki pracy niż moduł fabrycznie nowy.  
 
1

Nie mamy doświadczenia w takich podmianach. W sprzedaży jest 13 wariantów modułu o różnych numerach OEM (katalogowych). Do danego modelu Toyoty pasuje kilka z nich, nie wszystkie. O to, jakie części pasują do danego samochodu radzimy pytać, podając nr VIN, w autoryzowanym serwisie obsługi. Stanowczo odradzamy zakładanie modułu używanego, wymontowanego z innego auta, nawet wtedy, gdy numery są identyczne. Używany moduł nie daje pewności bezawaryjnej jazdy. Po zamontowaniu używanego modułu może też pojawić się konieczność adaptacji, która nie zawsze jest skuteczna. Więcej na ten temat piszemy w naszym artykule „Uszkodzony moduł sterujący Valvematic – wymienić czy naprawić?”, zamieszczonym tu: https://elektrobip.pl/artykul-319

1
Nie, naprawiony moduł sterujący systemem Valvematic nie wymaga programowania. Rzadko kiedy wymaga ponownej adaptacji.
1
Tak, udzielamy gwarancji. Jej zakres zależy od wybranej opcji naprawy – z testem przed i po naszej usłudze lub bez takiego testu. W tańszej, najchętniej wybieranej opcji gwarancja obejmuje poprawność przeprowadzonych podczas regeneracji sterownika czynności. Niestety, nie możemy rozszerzyć gwarancji na bezawaryjne działanie modułu w samochodzie, ponieważ nie znamy stopnia zużycia poszczególnych części i podzespołów płyty głównej. Nie możemy też ocenić stanu technicznego samochodu. Nasi Klienci świadomi są ryzyka możliwego niepowodzenia naprawy – na szczęście zdarza się to bardzo rzadko. W drugiej opcji udzielamy gwarancji na usunięcie usterki, zgłoszonej przez klienta przed naprawą.
 
1

Każdy, kto ma choćby niewielkie doświadczenie w majsterkowaniu przy samochodzie, poradzi sobie z wymontowaniem i zamontowaniem modułu Valvematic, o ile zastosuje naszą instrukcję. Z myślą o osobach, które chcą to zrobić samodzielnie, przygotowaliśmy film na naszym kanale w serwisie YouTube: https://youtu.be/Ih620ctX2lI oraz artykuł z instrukcją w formie komiksu, dostępny tu: https://elektrobip.pl/artykul-317

1
Niemal dla każdego podzespołu silnika korzystniejsza jest stateczna jazda niż częsta zmiana prędkości i obrotów. System Valvematic nie jest wyjątkiem. Reaguje on na zmiany parametrów jazdy zmieniając ustawienia krzywek na wałku pomocniczym zaworów. Za każdym razem płyta główna modułu sterującego musi wygenerować odpowiednią moc, by uruchomić silnik elektryczny, przekazujący napęd na wałek pomocniczy. Od tego, jak często do tego dochodzi, i czy silnik elektryczny pracuje w pełnym zakresie, zależy tempo zużywania się płyty głównej modułu. Długie przebiegi bez zmiany parametrów jazdy mniej obciążają system niż jazda krótkimi odcinkami. Gdy jednak dochodzi do przyspieszania, lepiej, żeby było ono zdecydowane. Kiedy kierowca ma tzw. ciężka stopę, silnik elektryczny w module sterującym pracuje w pełnym zakresie, co jest dla systemu Valvematic zdrowsze. Dodatkowym obciążeniem dla modułu sterującego Valvematic jest konieczność pokonywania oporów, spowodowanych tarciami wałka pomocniczego albo zastosowaniem zbyt lepkiego oleju silnikowego.
 
1
Naprawę Valvematica warto przeprowadzić jak najprędzej. Gdy zostanie ona zlecona krótko po pierwszym sygnale o usterce, prawdopodobieństwo skutecznej regeneracji płyty głównej modułu jest bliskie stu procentom. Jest ono nadal wysokie, dopóki usterka powraca, ale nie jest stała. Zaniedbanie konieczności naprawy mimo powracających sygnałów o źle działającym Valvematicu może mieć przykre konsekwencje. Z czasem usterka lub usterki pojawiają się coraz częściej. Gdy usterka nie znika, naprawa nadal jest możliwa, lecz rokowania sukcesu są mocno obniżone.
 
1
W każdej toyocie system Valvematic, a konkretnie jego moduł sterujący, zużywa się. Wywołana tym usterka może pojawić się najwcześniej po przejechaniu ok. 60 tys. km. Zwykle dzieje się to, gdy auto osiągnie przebieg 160 tys. km. Nie znaczy to, że nikomu nie udało się przejechać więcej. Przebieg procesu zużywania się elementów elektronicznych, rodzaj i czas wywołanym tym usterek są losowe. Wraz z wiekiem i przebiegiem auta rośnie ryzyko, że coś się popsuje. Warto o tym pamiętać, gdy rozważa się np. zakup używanego modułu sterującego Valvematic, zamontowanego wcześniej na samochodzie o dużym przebiegu.
1
Tak. W sprzedaży dostępnych jest 13 wariantów modułów sterujących Valvematic o różnych numerach OEM (katalogowych). Do poszczególnych modeli Toyoty pasuje kilka z nich, ale nie wszystkie. Gdy masz zamiar kupić nowy moduł, dowiedz się w ASO Toyoty, które numery możesz wziąć pod uwagę. Odradzamy montowanie w swoim aucie modułu używanego – nawet wtedy, gdy ma on ten sam numer, co sterownik zamontowany w Twym samochodzie fabrycznie. Elektronika w tych modułach zużywa się. Zamontowanie modułu pochodzącego z a auta o przebiegu powyżej 60 tys. km to proszenie się o kolejne kłopoty.
1
Zdarza się to bardzo rzadko, nie można jednak takiej sytuacji wykluczyć. Dotyczy to zwłaszcza modułów Valvematic z trwałą usterką. Wtedy pozostaje zakup nowego modułu. Odradzamy kupowanie modułu używanego. Przed zamówieniem naprawy modułu trwale uszkodzonego radzimy skonsultować się ze specjalistą Elektro-BIP w celu oceny ryzyka nieudanej naprawy.
 

Powiązane wideo


  • System Valvematic w Toyotach – jak to działa

    Film o powstaniu oraz zaletach i wadach systemu Valvematic

  • Jak naprawić sterownik Valvematic w samochodzie Toyota

    Film o tym, jak objawiają się usterki systemu Valvematic w Toyotach, jakie są ich przyczyny i jak można zrealizować naprawę sterownika Valvematic w Elektro-Bip.

  • Jak wymontować sterownik Valvematic w Toyocie – instrukcja

    Filmowa instrukcja demontażu sterownika Valvematic w Toyocie.

Trzy kroki do szybkiej naprawy

Zobacz jakie to proste!



01

ZAMAWIASZ


Zamówienie usługi

Zadzwoń do nas, lub zamów rozmowę by poznać koszty, zasady i czas realizacji, które są różne w zależności od rodzaju obsługiwanego (lub zakupowanego) sprzętu. Następnie otwórz proste zamówienie - przycisk "zamów"



02

NAPRAWIAMY


Część w naprawie

Po otrzymaniu przesyłki działamy według ustaleń telefonicznych. Przebieg naprawy sprawdzisz w zakładce kontakt - przycisk "sprawdź status naprawy" (funkcja chwilowo niedostępna). Otrzymasz sms potwierdzający, że już zajmujemy się Twoją sprawą.



03

SPRAWNE AUTO


Wysyłka zwrotna / Odbiór części

Odbierasz sprawną część i znów cieszysz się sprawnym autem. Za naprawę zapłacisz kurierowi przy odbiorze części. W przesyłce znajdują się gwarancja i faktura lub paragon. O wysyłce przedzimy Cię smsem z nr listu przewozowego kuriera DPD.

Opinie Naszych Klientów

Opinie naszych klientów w Elektro-BIP


Zamów rozmowę

Back To Top

Ta strona wykorzystuje ciasteczka aby świadczyć jak najlepsze usługi dopasowane pod klienta. Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę. Więcej informacji znajduje się na podstronie "Polityka prywatności".