Valvematic to system, który umożliwia precyzyjne ustawienie momentu i skoku otwarcia zaworów w silniku. Zwiększa on wydajność paliwową, redukuje emisję spalin i hałas. Elementem sterującym systemem jest elektroniczny moduł połączony w jednej obudowie z bezszczotkowym silnikiem elektrycznym, napędzającym wałek pomocniczy zaworów. Valvematic zastosowany został w autach z silnikami benzynowymi o pojemności 1.6, 1.8 i 2.0, m.in. w modelach Toyoty: Avensis, RAV 4, Auris, Verso, Camry, Prius, Yaris. Były one montowane w latach: 2007-2018.
Mechaniczna część systemu Valvematic psuje się rzadko. Niestety, nie można tego powiedzieć o elektronice. Producent nie zapewnił jej maksymalnej wytrzymałości. Niska odporność płyty głównej modułu Valvematic na zmiany tempreatury, wibracje silnika i przeciążenie pracą to jedna z nielicznych, fabrycznych wad Toyot. Nawet podczas oszczędnej eksploatacji tych aut, wraz z upływem czasu dochodzi do zużycia materiałów. Na płycie głównej pojawiają się mikropęknięcia. To proces zachodzący w każdym aucie. Zaskakuje to wielu właścicieli toyot i trudno się im dziwić. Zużywanie się elektroniki postępuje szybciej, gdy jest ona przeciążona pracą. Dochodzi do tego na przykład wtedy, gdy wałek pomocniczy zaworów ma jakieś odkształcenia lub napotyka na tarcia. Przeciążenie może też być spowodowane zastosowaniem niewłaściwego oleju silnikowego. Przypomnijmy – producent zaleca używanie oleju o wyjątkowo niskiej lepkości 0W-20, warunkowo dopuszczając stosowanie oleju 5W-30. Zastosowanie tego drugiego oleju może jednak skutkować gromadzeniem się nagaru w kolektorze dolotowym. Moduł sterujący prędzej czy później to odczuje.
Moduły sterujące systemem Valvematic psują się na dużą skalę. Prawie wszystkie awarie mają podobny przebieg. Auto traci zrywność. Po dodaniu gazu szarpie. Przyspieszenie do setki zajmuje niekiedy ponad minutę. Mogą też pojawić się problemy z zapłonem. Zużycie paliwa wzrasta nawet o 20%. Awarii może przy tym ulec pompa wody. Pompa wtedy hałasuje, niekiedy cieknie. Uwaga! Jazda z niesprawną pompą grozi wypaleniem uszczelki pod głowicą silnika.
Sygnały ostrzegawcze mogą wysyłać czujniki umieszczone w różnych miejscach systemu. Mogą to być: czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wałka rozrządu, czujnik temperatury. Usterka może się też objawiać brakiem komunikacji z modułem sterującym.
Awarię Valvematica zazwyczaj sygnalizuje zapalenie się kontrolki "check engine" i pojawienie się komunikatu z numerem błędu. Lista możliwych błędów jest długa. Najczęściej występujące to:
P1047 – nieprawidłowa wartość adaptacyjna sterownika układu Valvematic
P1049 – bank 1, zawór regulacyjny wałka rozrządu 1 zwarty do masy
P0016 – korelacja położenia wału korbowego z położeniem wałka rozrządu
P0013 – obwód siłownika położenia wałka rozrządu otwarty
P0115 – usterka obwodu temperatury płynu chłodzącego silnika
P0010 – obwód położenie siłownika dolotowego wałka rozrządu otwarty
P0085 – obwód sterowania zaworu wydechowego niski
P0101 – masa lub objętość przepływu powietrza – problem z wydajnością.
Moduł Valvematic rzadko psuje się nagle i nieodwracalnie. Wymienione objawy i błędy zazwyczaj pojawiają się początkowo tylko na chwilę. W miarę upływu czasu dają o sobie znać coraz częściej.
Radzimy odrzucić obiegowy pogląd, że elementy elektroniki samochodowej są nienaprawialne. Częste, wręcz masowe psucie się modułów Valvematic skłoniło specjalistów z Elektro-Bip do opracowania innowacyjnej technologii naprawy. Zapewnia ona całkiem wysoki współczynnik skuteczności, wynoszący ponad 93%. Istotą tej technologii jest odtworzenie i poprawne przeprowadzenie procesu produkcji płyty głównej modułu, z nadaniem jej większej wytrzymałości na czynniki mechaniczne i przeciążenia pracą. Wzmocniona płyta uzyskuje większą żywotność niż fabrycznie nowa. Jest to nieco czasochłonny proces, polegający m.in. na rozłączeniu wszystkich obwodów oraz oddzieleniu i ponownym scaleniu wszystkich warstw płyty. Zajmuje on 5 dni. Nagrodą za cierpliwość jest jednak rezultat takiej naprawy – nie dość, że znika usterka, to jeszcze pojawia się pewność, że moduł Valvematic długo jeszcze pracować będzie bez awarii. Samo naprawienie uszkodzenia nie dałoby tego efektu.
Wzmocnienie płyty głównej jest przez Klientów Elektro-Bip najczęściej wybieraną opcją naprawy. Usługa ta wykonywana jest tylko wysyłkowo. Za cenę dużo niższą od kosztów zakupu nowego modułu Klient otrzymuje moduł mocniejszy niż nowy. Gwarancja obejmuje poprawność montażu wszystkich elementów modułu. Z powodu dużej liczby napraw i w celu zaoszczędzenia roboczogodzin (a więc i kosztów usługi) nie wykonujemy testów na aucie u nas. Zachęcamy Klientów do przetestowania modułu na swoim samochodzie w kontakcie z naszym specjalistą.
Drugą opcją naprawy jest usunięcie usterki w module i zamontowanie go w samochodzie w naszym warsztacie. Cena za tę usługę obejmuje, oprócz regeneracji, wymontowanie sterownika z samochodu, ponowne zamontowanie i testowanie. Gwarancja dotyczy wtedy usuniętej usterki.
Uwaga! Gdy usterka pojawia się nagle, jest trwała, a błędu nie daje się nawet na krótko wykasować, nadal istnieje możliwość naprawy. Prawdopodobieństwo, że będzie ona skuteczna, jest jednak mniejsze. Najgorsze rokowania są wtedy, gdy pojawia się błąd o numerze P2647 (zbyt wysokie napięcie na czujniku ciśnienia zaworu vtec). Warto jednak porozmawiać wtedy z naszym specjalistą. Błąd o podobnym numerze: P264A – bank 1, usterka obwodu czujnika położenia "A" siłownika wahacza oznacza większe prawdopodobieństwo sukcesu naprawy.
Naprawę można zamówić na naszej stronie:
W razie pytań lub wątpliwości możesz skontaktować się z naszym specjalistą telefonicznie lub za pomocą formularza kontaktowego:
Sposób działania systemu Valvematic dobrze przedstawiają animacje, które można obejrzeć tu:
https://www.youtube.com/watch?v=gyr6wlAqSDo
https://www.youtube.com/watch?v=RHNXbGGvOdc
https://www.youtube.com/watch?v=6zCL9usIAPs
https://www.youtube.com/watch?v=HOqGWg1YJh4
Więcej na temat systemu Valvematic możesz dowiedzieć się z naszych artykułów:
https://elektrobip.pl/artykul-314
https://elektrobip.pl/artykul-313
https://elektrobip.pl/artykul-316
Polecamy też filmy na naszym kanale YouTube.
System Valvematic w Toyotach – jak to działa:
Film o naprawie sterownika systemu Valvematic:
Filmowa instrukcja demontażu sterownika systemu Valvematic:
g.
Co to jest sterownik Valvematic?
Dlaczego Valvematic się psuje?
Jakie są typowe objawy psucia się Valvematica?
Elektro-BIP: Najszybciej odczuwalnym objawem awarii systemu Valvematic jest spadek mocy silnika. Jest to spadek bardzo wyraźny – samochód bardzo powoli się rozpędza, niekiedy do osiągnięcia prędkości 100 km/h potrzebuje ponad minuty. Silnik pracuje niestabilnie – trudno utrzymać obroty na jednym poziomie. Większy jest hałas i zużycie paliwa. Na desce rozdzielczej zazwyczaj pojawia się kontrolka „check engine” i wyświetla się kod błędu. Ponieważ scenariuszy psucia się systemu Valvematic jest wiele, trudno podać jeden konkretny numer błędu. Te pojawiające się najczęściej wymieniamy na naszej stronie, poświęconej naprawie systemu Valvematic: https://elektrobip.pl/u/regeneracja-sterownika-naprawa-modulu-valvematic. Charakterystyczne jest to, że w pierwszej fazie psucia się Valvematica usterka zaraz znika. Błąd udaje się wykasować. Wkrótce jednak usterka znowu daje o sobie znać. Z czasem pojawia się coraz częściej.
Na czym polega regeneracja Valvematica?
Ile trwa naprawa Valvematica?
Czy można przełożyć moduł sterujący Valvematic z innego samochodu?
Nie mamy doświadczenia w takich podmianach. W sprzedaży jest 13 wariantów modułu o różnych numerach OEM (katalogowych). Do danego modelu Toyoty pasuje kilka z nich, nie wszystkie. O to, jakie części pasują do danego samochodu radzimy pytać, podając nr VIN, w autoryzowanym serwisie obsługi. Stanowczo odradzamy zakładanie modułu używanego, wymontowanego z innego auta, nawet wtedy, gdy numery są identyczne. Używany moduł nie daje pewności bezawaryjnej jazdy. Po zamontowaniu używanego modułu może też pojawić się konieczność adaptacji, która nie zawsze jest skuteczna. Więcej na ten temat piszemy w naszym artykule „Uszkodzony moduł sterujący Valvematic – wymienić czy naprawić?”, zamieszczonym tu: https://elektrobip.pl/artykul-319
Czy naprawiony moduł Valvematic wymaga programowania?
Czy udzielają Państwo gwarancji na sterownik Valvematic po naprawie?
Czy potrafię samodzielnie wymontować moduł sterujący Valvematic?
Każdy, kto ma choćby niewielkie doświadczenie w majsterkowaniu przy samochodzie, poradzi sobie z wymontowaniem i zamontowaniem modułu Valvematic, o ile zastosuje naszą instrukcję. Z myślą o osobach, które chcą to zrobić samodzielnie, przygotowaliśmy film na naszym kanale w serwisie YouTube: https://youtu.be/Ih620ctX2lI oraz artykuł z instrukcją w formie komiksu, dostępny tu: https://elektrobip.pl/artykul-317
Czy styl jazdy ma wpływ na żywotność Valvematica?
Czym grozi zwlekanie z naprawą Valvematica?
Czy w każdej toyocie popsuje się kiedyś Valvematic?
Mam możliwość założenia Valvematica z innym numerem niż miałem wcześniej. Czy coś ryzykuję?
Co robić, gdy naprawa się nie powiedzie?
Film o powstaniu oraz zaletach i wadach systemu Valvematic
Film o tym, jak objawiają się usterki systemu Valvematic w Toyotach, jakie są ich przyczyny i jak można zrealizować naprawę sterownika Valvematic w Elektro-Bip.
Filmowa instrukcja demontażu sterownika Valvematic w Toyocie.
Zobacz jakie to proste!
ZAMAWIASZ
Zadzwoń do nas, lub zamów rozmowę by poznać koszty, zasady i czas realizacji, które są różne w zależności od rodzaju obsługiwanego (lub zakupowanego) sprzętu. Następnie otwórz proste zamówienie - przycisk "zamów"
NAPRAWIAMY
Po otrzymaniu przesyłki działamy według ustaleń telefonicznych. Przebieg naprawy sprawdzisz w zakładce kontakt - przycisk "sprawdź status naprawy". Otrzymasz sms potwierdzający, że już zajmujemy się Twoją sprawą.
SPRAWNE AUTO
Odbierasz sprawną część i znów cieszysz się sprawnym autem. Za naprawę zapłacisz kurierowi przy odbiorze części. W przesyłce znajdują się gwarancja i faktura lub paragon. O wysyłce przedzimy Cię smsem z nr listu przewozowego kuriera DPD.