Skrzynie bezstopniowe (Wariatory) – bazują na różnych rozwiązaniach technicznych, ale główną różnicą w stosunku do skrzyń stopniowych jest brak ustawialnych przełożeń (typowa skrzynia automatyczna dysponuje konkretną ilością przełożeń). W tym typie skrzyni zachodzi ciągła zmiana przełożenia metodami hydraulicznymi lub przekładniami o zmiennym przełożeniu (np. z pasem albo łańcuchem i kołami skośnymi CVT). Z powodu trudności z przenoszeniem dużych mocy i momentów skrzynie takie są spotykane w samochodach małych (np. Mercedes A i B-klasy, czy Multitronic w Audi). Szeroko stosowane są również w skuterach.
Główną przyczyną awarii sterownika jest zabrudzony olej (ATF), który zatyka czujniki i zaworki. Sterownik generuje wówczas większy prąd, który uszkadza jego obwody. Niezmiernie ważne zatem jest, aby dbać o olej. Terminowe wymiany oddalą widmo awarii i napraw.
Autotronic 722.8 – produkowane w latach 2004 – 2012 przez firmę TEMIC. Montowane były w A i B-klasie.
A oto niektóre objawy usterki tego sterownika:
- Skrzynia przechodzi w tryb awaryjny auto rusza z trzeciego biegu, gdy świeci się kontrolka „MIL”
- Usterka powoduje pojawienie się symbolu F na wyświetlaczu licznika
- Skrzynia szarpie przy włączeniu na pozycję „D” lub „R”
- Nieprawidłowa, gwałtowna zmiana biegów
- Uszkodzenie zaworów sterujących poszczególnych biegów
- Brak prędkości z czujników obrotów
- Brak komunikacji ze sterownikiem
- Brak możliwości jazdy
- Wpływ temperatury na prawidłową pracę skrzyni biegów
- P1815 (0717) Sygnał prędkości obrotowej z komponentu Y3/9b4 (główny czujnik prędkości obrotowej CVT (przekładnia bezstopniowa)) nie jest dostępny
- 0722 sygnał obr/min z komponentu Y3/9b5 (CVT bezstopniowo zmienny czujnik obrotów automatycznej skrzyni biegów) niedostępny lub P1826 sygnał obrotów z komponentu Y3/9b5 (CVT bezstopniowo zmienny czujnik obrotów automatycznej skrzyni biegów) niedostępny
- 0793 Sygnał prędkości obrotowej z komponentu Y3/9b4 (wtórny czujnik prędkości obrotowej CVT) jest niedostępny lub P1939 Sygnał prędkości obrotowej z komponentu Y3/9b4 (wtórny czujnik prędkości obrotowej CVT) jest niedostępny
Jesteśmy pionierami w wysyłkowej naprawy elektroniki samochodowej. Robimy to od wielu lat. Mamy duże doświadczenie, wiedzę i odpowiednie narzędzia, aby naprawiać tak skomplikowaną elektronikę. Zaufaj naszemu doświadczeniu. Powierz jego naprawę firmie Elektro Bip.